پاسخگو رایانه
جستجو
Close this search box.

مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ، علل و راه حل

باتری لپ تاپ یکی از مهمترین و حساس ترین قطعات این دستگاه است که امکان استفاده از آن را در هر مکان و زمان فراهم می‌کند. اما گاهی اوقات ممکن است با مشکل شارژ نشدن یا کند شدن شارژ باتری لپ تاپ روبه‌رو شوید. این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله خرابی سخت افزاری، نرم افزاری، تنظیمات، داغ شدن بیش از حد و غیره. در این مقاله به بررسی علل و راه حل های این مشکل خواهیم پرداخت.

مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ، علل و راه حل

فهرست مطالب

چرا باتری لپ تاپ شارژ نمیشود؟

یکی از مشکلات متداول در لپ تاپ ها، مشکلات مربوط به باتری است. باتری یکی از قطعات مصرفی لپ تاپ است که به طور دائمی قابل استفاده نیست و پس از سپری شدن عمر مفید آن باید برای تعویض باتری اقدام نمایید. اگر باتری لپ تاپ شما شارژ نمیشود به شما پیشنهاد میکنم ادامه این مقاله را مطالعه نمایید. در ادامه تمامی علل مربوط به شارژ نشدن باتری لپ تاپ را به طور مفصل برای شما شرح داده ایم.

علل شارژ نشدن باتری لپ تاپ

فرسودگی یا خرابی باتری:

باتری لپ تاپ عمر محدودی دارد و با گذشت زمان و استفاده مکرر، ظرفیت و کارایی آن کاهش می‌یابد. به طور متوسط، باتری لپ تاپ فارغ از برند و نوع لپ تاپ پس از 3 تا 5 سال نیاز به تعویض دارد. همچنین استفاده نادرست از باتری ممکن است منجر به خرابی آن در مدتی بسیار کمتر از مدت ذکر شده شود. بعضی از علائم فرسودگی باتری عبارتند از: کامل شارژ نشدن، خالی شدن سریع، خاموش شدن ناگهانی، داغ شدن زیاد.

خرابی کابل شارژ:

کابل شارژ لپ تاپ نقش اصلی را در انتقال جریان برق از منبع تغذبه به دستگاه دارد. اگر کابل شارژ خراب باشد، دچار قطع و وصل، پارگی، سوختگی یا آسیب دیدگی باشد، باعث شارژ نشدن باتری لپ تاپ خواهد شد. بهتر است کابل شارژ را به صورت منظم بررسی کنید و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

رفع مشکل شارژ نشدن لپ تاپ
رفع مشکل شارژ نشدن لپ تاپ

آیا امکان تعویض کابل شارژر لپ تاپ به صورت جداگانه وجود دارد؟

اگر کابل شارژ لپ تاپ شما دچار مشکل شده است، شاید برای شما این سوال مطرح شود که آیا امکان تعویض کابل شارژ بدون نیاز به تعویض کل شارژر وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم، بله . کابل های یدکی تمامی برندهای لپ تاپ هم در فروشگاه های قطعات یدکی لپ تاپ موجود است و هم میتوانید آن ها را به صورت اینترنتی سفارش دهید. اگر خودتان از دانش فنی مناسبی برخودارید میتوانید نسبت به تعویض کابل شارژر اقدام نمایید. در غیر اینصورت از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

خرابی آداپتور یا منبع تغذیه:

آداپتور لپ تاپ قطعه‌ای است که ولتاژ برق شهر را به سطح مناسب برای استفاده در لپ تاپ و شارژ باتری تبدیل می‌کند. معمولا اگر آداپتور خراب باشد، چراغ LED روی آن روشن نخواهد شد و جریان برق مناسب به لپ تاپ منتقل نخواهد شد. در این صورت، باید آداپتور را با یک آداپتور سالم تست کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

خرابی سوکت و اتصالات:

اتصالات بین باتری، مادربورد و شارژر لپ تاپ می‌توانند به دلایل مختلفی، مانند گرد و غبار، رطوبت، شوک فیزیکی و غیره، دچار خرابی یا آسیب شوند. این خرابی‌ها باعث می‌شوند که جریان برق به درستی به باتری نرسد و شارژ نشود. برای رفع این مشکل، باید اتصالات را تمیز کرده و در صورت لزوم تعمیر یا تعویض کنید.

مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ - خرابی سوکت شارژ
مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ – خرابی سوکت شارژ

تغییر تنظیمات بایوس و ویندوز:

تنظیمات سخت افزاری و نرم افزاری لپ تاپ می‌توانند بر شارژ باتری تأثیر داشته باشند. برخی از تنظیمات ممکن است باعث کاهش مصرف باتری شوند، مانند کاهش روشنایی صفحه نمایش، خاموش کردن بلوتوث یا وای فای و غیره. اما بعضی از تنظیمات ممکن است باعث شارژ نشدن یا کامل شارژ نشدن باتری شوند، مانند فعال کردن حالت صرفه جویی در باتری، قطع کردن شارژ خودکار باتری، تغییر در تنظیمات BIOS و غیره. باید این تنظیمات را بررسی و در صورت لزوم به حالت پیش فرض بازگردانید.

داغ شدن بیش از حد:

داغ شدن باتری لپ تاپ به دلایل مختلف مانند استفاده طولانی، عدم هوادهی مناسب، خراب شدن فن خنک کننده و غیره، ممکن است باعث شارژ نشدن یا کامل شارژ نشدن آن شود. داغ شدن باتری باعث کاهش عملکرد و ظرفیت آن می‌شود و در صورت شدید بودن ممکن است آسیب جدی به قطعات داخل لپ تاپ وارد کند. باید از داغ شدن باتری جلوگیری کرده و در صورت لزوم از راه‌حل‌های خنک کننده استفاده کنید.

مشکلات مادربرد لپ تاپ

یکی از مواردی که ممکن است باعث شارژ نشدن باتری لپ تاپ شما شود، مشکلات سخت افزاری در مادربرد لپ تاپ است. در صورتی که قطعات مربوط به قسمت تغذیه مادربرد دستگاه دچار خرابی شده باشد، با اینکه آداپتور شارژر و باتری سلامت هستند، ممکن است باتری شارژ نشود.

رفع مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ

در صورتی که باتری لپ تاپ شما شارژ نمیشود، برای رفع مشکل ابتدا باید عامل ایجاد کننده آن را پیدا کنید. به منظور عیب یابی و حل مشکل شارژ باتری لپ تاپ طبق راهنمای زیر عمل کنید.

بررسی سلامت آداپتور شارژر

اولین گام برای عیب یابی مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ، بررسی سلامت آداپتور شارژر است. برای بررسی دقیق آداپتور نیاز به ابزارهای تخصصی میباشد، اما اگر منبع تغذیه شما دارای چراغ نشانگر است، میتوانید با استفاده از آن متوجه سالم بودن یا نبودن آداپتور شوید. در صورتی که چراغ منبع تغذیه بدون مشکل روشن بود به مرحله بعدی بروید.

در صورتی که نیاز به تعویض آدابتور شارژر داشتید هنگام تهیه آدابتور جدید توجه داشتید ولتاژ و جریان آن با مدل قبلی یکسان باشد.

 

بررسی سلامت کابل شارژ

گام بعدی در حل مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ، بررسی سلامت کابل شارژ است. اگر کابل شارژ دچار پارگی، قطع و وصل، سوختگی یا آسیب دیدگی باشد، باعث عبور نکردن جریان برق و در نتیجه شارژ نشدن باتری لپ تاپ میشود. به منظور بررسی سلامت کابل شارژ، ابتدا ظاهر آن را بررسی کنید. در صورتی که دارای عیوب ظاهری مانند پارگی یا سوختگی بود، میتوانید مطمئن شوید که مشکل از همینجاست. در صورتی که کابل مشکل ظاهری نداشت، به معنی سالم بودن آن نیست. همچنان ممکن است کابل مشکلاتی داشته باشد.

بررسی سوکت و اتصالات لپ تاپ

پس از بررسی سلامت آدابتور و کابل شارژر نوبت به بررسی اتصالات لپ تاپ میرسد. اگر دو مورد قبلی سالم بودند در این مرحله باید سوکت شارژ لپ تاب را بررسی کنید. هرگونه لق شدن، گشاد شدن یا صدا هنگام اتصال به شارژر نشان از خرابی سوکت شارژ است.

بررسی باتری لپ تاپ

پس از طی کردن موارد فوق، در صورتی که لپ تاپ شما با استفاده از آداپتور بدون مشکل روشن میشود ولی همچنان باتری شارژ نمیشود، ممکن است مشکل از باتری دستگاه باشد. تست سلامت باتری لپ تاپ نیاز به ابزارهای تخصصی دارد و در خانه قابل انجام نیست. اما در صورتی که بیش از 2 سال از عمر باتری دستگاه شما میگذرد، به احتمال قوی مشکل از باتری لپ تاپ است.

مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ
مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ

بررسی تنظیمات سیستم عامل و بایوس

همانطور که پیش تر بیان کردیم، در برخی موارد ممکن است مشکل شارژ نشدن باتری مربوط به تنظیمات نرم افزاری بایوس یا سیستم عامل باشد. برخی از لپ تاپ ها گزینه هایی برای کنترل شارژ باتری در تنظیمات بایوس دارند که با تغییر آنها ممکن است با مشکل روبرو شده باشید. همچنین اگر تنظیمات مربوط به تغذیه سیستم عامل به هم ریخته باشد، ممکن است باتری دستگاه شارژ نشود.

مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ
مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ

حذف و نصب مجدد درایورهای منبع تغذیه

سیستم عامل ویندوز برای کنترل ولتاژ تغذیه و موارد مربوط دارای درایورهای اختصاصی برای هر دستگاه است. در صورتی که لپ تاپ شما به دلیل مشکل در این درایور ها با مشکل شارژ نشدن باتری روبرو شده است، باید درایورهای مربوطه را پیدا کرده و حذف کنید. پس از ریستارت سیستم درایور های صحیح به صورت خودکار بر روی دستگاه نصب میشوند.

حل مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ به صورت آنلاین و تلفنی

در صورتی که با راهنمایی هایی که در این مقاله آمده است، موفق به عیب یابی و رفع این مشکل نشدید، همکاران ما آماده کمک به شما هستند. کارشناسان مرکز پاسخگو رایانه، به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته آماده پاسخگویی به شما عزیزان به صورت تلفنی و آنلاین هستند. برای ارتباط با کارشناسان میتوانید با شماره 09108889970 تماس حاصل نمایید.

عمر مفید باتری لپ تاپ چقدر است؟

یکی از سوالاتی که همواره برای کاربران لپ تاپ ها وجود دارد، میزان عمر باتری دستگاهشان است. نمیتوان به طور دقیق عمر باتری های لپ تاپ را تعیین کرد. عمر مفید باتری ها به برند سلول های باتری ، کیفیت و سلامت شارژر ، میزان استفاده از آنها، روش استفاده از آنها و… بستگی دارد. اما با توجه به اینکه اکثر لپ تاپ ها از باتری های لیتیوم یونی استفاده میکنند، میتوان گفت عمر مفید باتری این دستگاه ها بین 3 تا 5 سال است.

نتیجه گیری و چکیده

در این مقاله به بررسی علل مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ و ارائه راهکارهایی برای رفع این مشکل پرداختیم. متوجه شدیم این مشکل میتواند ناشی از عوامل سخت افزاری و نرم افزاری مختلفی باشد. عوامل سخت افزاری مانند خرابی آداپتور شارژر ، خرابی کابل شارژ، خرابی سوکت و اتصالات لپ تاپ و خرابی باتری لپ تاپ ؛ و عوامل نرم افزاری مانند تنظیمات اشتباه بایوس و سیستم عامل و مشکل در درایورهای تغذیه. همچنین آموختیم برای رفع این مشکل ابتدا باید عامل ایجاد کننده آن را پیدا کنید.

در صورتی که در خصوص موضوع این مقاله پرسش یا نظری دارید در ادامه میتوانید آن را برای ما ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *