پاسخگو رایانه
جستجو
Close this search box.

خاموشی ناگهانی کامپیوتر + علت ها و راه حل مشکل

یکی از مشکلات آزار دهنده ای که میتواند برای کامپیوتر ایجاد شود، خاموشی ناگهانی کامپیوتر است. علی الخصوص اگر در حال انجام یک کار مهم با کامپیوتر باشید و آن را ذخیره نکرده باشید، خاموشی کامپیوتر میتواند تبدیل به یک کابوس وحشتناک شود. در این مقاله به بررسی کامل مشکل خاموشی ناگهانی کامپیوتر، عوامل ایجاد کننده این مشکل و راه حل آنها میپردازیم. با پاسخگو رایانه همراه باشید.

مشکل خاموشی ناگهانی کامپیوتر و علت های آن

فهرست مطالب

یکی از مشکلات آزار دهنده ای که میتواند برای کامپیوتر ایجاد شود، خاموشی ناگهانی کامپیوتر است. علی الخصوص اگر در حال انجام یک کار مهم با کامپیوتر باشید و آن را ذخیره نکرده باشید، خاموشی کامپیوتر میتواند تبدیل به یک کابوس وحشتناک شود. در این مقاله به بررسی کامل مشکل خاموشی ناگهانی کامپیوتر، عوامل ایجاد کننده این مشکل و راه حل آنها میپردازیم. با پاسخگو رایانه همراه باشید.

چرا کامپیوتر به طور ناگهانی خاموش میشود؟

اگر در حال مطالعه این مقاله هستید، پس شما نیز دچار این مشکل شده اید. پیش از هر چیز به شما توصیه میکنیم نگران نباشید، ممکن است خاموشی کامپیوتر ناشی از یک مشکل پیش پا افتاده باشد. عوامل مختلفی وجود دارند که میتواندد باعث خاموشی ناگهانی کامپیوتر شوند. گاهی مشکلات نرم افزاری و گاهی مسائل سخت افزاری میتوانند باعث خاموشی کامپیوتر شوند. در ادامه به بررسی تمامی علت های خاموشی ناگهانی کامپیوتر پرداخته ایم.

علل خاموشی ناگهانی کامپیوتر
علل خاموشی ناگهانی کامپیوتر

خاموشی ناگهانی کامپیوتر به دلیل افزایش بیش از حد دما

متداول ترین علت خاموشی ناگهانی کامپیوتر، افزایش بیش از اندازه دمای پردازنده است. پردازنده یا همان Cpu در هنگام فعالیت حرارت زیادی تولید میکند که توسط هیت سینک و فن دفع میگردد. اگر حرارت سی پی یو بیش از اندازه مجاز افزایش یابد، سیستم برای جلوگیری از آسیب به آن به طور خودکار خاموش میشود. افزایش دمای Cpu که منجر به خاموشی کامپیوتر میشود به چند دلیل ممکن است رخ دهد که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.

افزایش دمای پردازنده به دلیل خرابی یا کثیف شدن فن

همانطور که گفتیم حرارت تولید شده توسط کامپیوتر به وسیله فن دفع میگردد. اگر فن پردازنده از کار بیافتد یا به اندازه کافی سرعت نداشته باشد منجر به افزایش بیش از اندازه دمای سی پی یو کامپیوتر شده و در نتیجه سیستم خاموش میشود. فن Cpu باید به صورت دوره ای نظافت شده و گرد و خاک موجود روی آن کاملا تمیز شود. در غیر اینصورت پس از مدتی گرد و خاکی که بر روی تیغه های فن نشسته است باعث از کار افتادن فن خواهد شد.

خاموشی ناگهانی کامپیوتر به دلیل خرابی و کثیف بودن فن پردازنده
خاموشی ناگهانی کامپیوتر به دلیل خرابی و کثیف بودن فن پردازنده

افزایش دمای Cpu به دلیل خشک شدن یا نبودن خمیر سیلیکون

مورد بعدی که میتواند منجر به افزایش دمای پردازنده و خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر شود، عدم وجود خمیر سیلیکون و یا از بین رفتن خاصیت آن است. همانطور که گفتیم گرمای cpu توسط فن و هیت سینک دفع میگردد. هیت سینک قطعه فلزی است که به صورت مستقیم با سی پی یو در تماس است و حرارت تولید شده را جذب میکند. بین پردازنده و هیت سینک برای انتقال کامل حرارت از ماده ای به نام خمیر سیلیکون استفاده میشود که ضریب انتقال حرارت بالایی دارد. خمیر سیلیکون عمر محدودی دارد و پس از مدتی باید مجددا استفاده شود. در صورتی که خمیر سیلیکون خاصیت خود را از دست دهد ممکن است انتقال حرارت پردازنده به درستی انجام نشود.

خاموشی ناگهانی کامپیوتر به دلیل عدم وجود خمیر سیلیکون
خاموشی ناگهانی کامپیوتر به دلیل عدم وجود خمیر سیلیکون

افزایش دما و خاموشی کامپیوتر به دلیل پردازش های سنگین

همانطور که گفتیم پردازنده در هنگام فعالیت حرارت تولید میکند. هر چه پردازش انجام شده توسط cpu سنگین تر باشد، حرارت تولید شده نیز بیشتر است. در صورتی که از کامپیوتر برای انجام کارهای سنگین استفاده شود و سیستم خنک کننده شامل فن و هیت سینک و خمیر سیلیکون به درستی کار خود را انجام ندهند، حرارت پردازنده بیش از اندازه افزایش میابد.

مطالعه بیشتر : راهنمای استفاده از ابزار پینگ برای تست اتصال اینترنت

خاموشی ناگهانی به دلیل ضعف یا ایراد در منبع تغذیه (پاور)

مورد شایع دیگری که باعث خاموشی ناگهانی کامپیوتر میشود، مشکل در منبع تغذیه یا همان پاور کامپیوتر است. اگر منبع تغذیه توانی کمتر از توان مورد نیاز قطعات کامپیوتر داشته باشد یا پاور دچار ایراد شده باشد، ممکن است باعث خاموشی ناگهانی کامپیوتر شود. پیشنهاد ما استفاده از منبع تغذیه با توان مناسب و برند معتبر است. زیرا مشکلات پاور میتواند باعث آسیب های شدید به قطعات کامپیوتر شود.

خاموشی ناگهانی کامپیوتر به دلیل ویروس یا بدافزار

یکی از مواردی که ممکن است منجر به خاموشی ناگهانی کامپیوتر شود، ویروس ها و بدافزار ها است. در صورتی که کامپیوتر شما فاقد نرم افزار آنتی ویروس بروز باشد ممکن است به ویروس ها و فایل های مخرب گوناگونی دچار شود. برخی از ویروس ها ممکن است کنترل سخت افزار کامپیوتر شما را به دست بگیرند و منجر به خاموشی کامپیوتر شوند.

مشکلات سخت افزاری و خاموشی کامپیوتر

آخرین موردی که ممکن است باعث خاموشی ناگهانی سیستم شما شود، مشکل در قطعات سخت افزاری کامپیوتر است. مشکلات مادربرد، هارد دیسک، پردازنده و دیگر قطعات سخت افزاری ممکن است به نحوی باشد که باعث خاموش شدن کامپیوتر شما شود.

راه حل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر

اگر کامپیوتر شما دچار این مشکل شده است، میتوانید از طریق روش های زیر اقدام به عیب یابی و رفع عیب کامپیوتر کنید. همزله ما باشید.

  • ابتدا کابل ورودی برق کامپیوتر خود را چک کنید. در صورتی که کابل دچار لقی ، پارگی و آسیب های دیگر بود، کابل دیگری را به کامپیوتر متصل نموده و تست کنید.
  • یک نرم افزار کنترل دما دانلود و نصب نمایید. با استفاده از این نرم افزار میتوانید دمای پردازنده را کنترل کنید و در صورتی که بیش از اندازه افزایش یافت متوجه شوید که ایراد از کجاست. با کلیک بر روی اینجا میتوانید یکی از نرم افزارهای کنترل دما را دانلود کنید.
  • درب کیس کامپیوتر را باز کنید و در صورت نیاز فن های آن را با یک فرچه تمیز کنید.
  • با یک منبع تغذیه دیگر کامپیوتر خود را راه اندازی کنید.

در صورتی که در ارتباط با مشکل خاموشی ناگهانی کامپیوتر نیاز به راهنمایی داشتید میتوانید در هر ساعت از شبانه روز با شماره تماس 09372406088 در ارتباط باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *