چندسالی از شروع طرح رجیستری تلفن همراه در ایران میگذرد و برخی از خریداران تلفن همراه ممکن است با مشکلات مختلفی در هنگام رجیستری گوشی خود روبرو شوند. در اینگونه مواقع کاربران نیازمند پشتیبانی تلفنی و آنلاین سامانه همتا خواهند بود. مشکلاتی مانند عدم فعالسازی گوشی در سامانه همتا، مشکلات انتقال مالکیت، مشکلات ثبت رجیستری گوشی های مسافرتی و … . اگر شما نیز مشکلی با سامانه همتا دارید ، همراه ما باشید.
در چه مواردی باید از سامانه همتا استفاده کنیم؟
سامانه جامع همتا یا همان سامانه رجیستری تلفن همراه در موارد مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:
- فعالسازی تلفن همراه جدید (رجیستری گوشی جدید)
- افزودن دستگاه های قدیمی (رجیستری گوشی هایی که قبل از طرح رجیستری روشن بوده اند)
- انتقال مالکیت و تولید کد فعالسازی
- استعلام اصالت تلفن همراه (استعلام رجیستری گوشی)
- استعلام گارانتی گوشی موبایل
- ثبت گوشی های تعمیراتی
- استعلام وضعیت فعلی رجیستری تلفن همراه
اگر به دنبال رجیستری آیفون های جدید هستید از مقاله “رجیستری گوشی های آِفون 14، 15 و 16” بازدید نمایید.
روش های استفاده از سامانه همتا برای کاربران
استفاده از خدمات مختلف سامانه همتا به 2 روش آنلاین و بدون نیاز به اینترنت امکان پذیر است. در واقع برای استفاده از سامانه رجیستری نیازی به توانایی استفاده از اینترنت نخواهید داشت. اگر میخواهید بدون استفاده از اینترنت به خدمات رجیستری دسترسی پیدا کنید، میتوانید با تلفن همراه خود شماره *7777# (ستاره 7777 مربع) را شماره گیری نمایید.
چنانچه میخواهید از خدمات سامانه همتا به صورت اینترنتی استفاده نمایید، میتوانید با استفاده از مرورگر تلفن همراه یا کامپیوتر خود به وبسایت سامانه همتا به آدرس www.hamta.ntsw.ir مراجعه نموده و با استفاده از شماره موبایل یا کد ملی خود وارد سامانه شوید.
مشکلات متداول سامانه همتا و فرآیند رجیستری
خریداران و صاحبان تلفن همراه که قصد کار با سامانه همتا را دارند، ممکن است با مشکلات مختلفی روبرو شوند که ثبت یا انتقال مالکیت تلفن همراه را غیرممکن میسازد. در ادامه به معرفی برخی از مشکلات متداول سامانه همتا میپردازیم:
مشکل ورود و عدم ارسال کد در سامانه همتا
یکی از مشکلات متداولی که ممکن است هنگام استفاده از سامانه همتا با آن روبرو شوید عدم ارسال کدتایید برای ورود به سامانه یا مشکلات دیگر است که منجر به عدم موفقیت ورود کاربر به سامانه میشود. این موارد معمولا به دلیل اختلالات سامانه های پیامکی و یا مشکلات فنی سامانه رخ میدهند.
مشکلات فعالسازی رجیستری تلفن همراه در سامانه همتا
یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است کاربران با آن روبرو شوند، خطاهای مختلفی است که هنگام فعالسازی گوشی جدید در سامانه همتا دریافت میکنند. این دسته از خطاها بیشترین رواج را در بین کاربران دارد. در ادامه برخی از خطاهایی که ممکن است هنگام فعالسازی تلفن همراه در سامانه همتا دریافت کنید را بیان کرده ایم:
- خطای شماره تلفن وارد شده متعلق به کدملی درخواست دهنده نیست.
- خطای کد فعالسازی صحیح نمیباشد. لطفا به فروشنده تجهیز مراجعه نمایید.
- خطای تعداد شناسه های وارد شده (IMEI) با تعداد شناسه های این مدل دستگاه مطابقت ندارد.
- خطای شناسه (IMEI) قبلا در شبکه داخلی کشور ثبت و فعال شده و امکان ورود به آن وجود ندارد.
- خطای شناسه دستگاه وارد شده معتبر نیست.
- خطای کد متناظر گمرکی برای این شناسه (imei) تعریف نشده است.
- و…
مشکلات انتقال مالکیت تلفن همراه در سامانه همتا
با توجه به افزایش بی سابقه قیمت تلفن همراه در کشور، بازار خرید و فروش گوشی های دست دوم بیشتر از هر زمانی رونق یافته است. با افزایش خرید و فروش تلفن همراه کارکرده ، مشکلات مربوط به انتقال مالکیت تلفن همراه نیز بیش از هر زمانی مشاهده میگردد. در صورتی که شما نیز با مشکلی در زمینه انتقال مالکیت گوشی خریداری شده یا فروخته شده خود روبرو شده اید با پشتیبانی آنلاین و تلفنی سامانه همتا در تماس باشید.
مشکلات دیگر سامانه همتا و رجیستری تلفن همراه
به غیر از مشکلاتی که پیش از این مطرح کردیم، کاربران ممکن است با مشکلات دیگری نیز در زمینه رجیستری تلفن همراه و سامانه همتا روبرو شوند. در ادامه به برخی از این مشکلات اشاره میکنیم:
مشکلات مربوط به رجیستری و ثبت گوشی های مسافرتی
از زمان اجرای طرح رجیستری تلفن همراه، تمام گوشی های موبایل در کشور باید در سامانه همتا ثبت گردیده و فعالسازی شوند در غیر اینصورت امکان استفاده از سرویس های مخابراتی را نخواهند داشت یا به اصطلاح آنتن آنها میپرد. بنابراین اگر فردی تلفن همراهی را از خارج از کشور ، همراه خود بیاورد به محض ورود به کشور، در گمرک فرودگاه باید نسبت به ثبت آن اقدام کند.
پس از ثبت گمرکی، هزینه گمرکی مربوط به گوشی بر اساس قیمت آن باید توسط شخص پرداخت شده و سپس فرآیند ثبت و صدور کد فعالسازی تلفن همراه انجام میگیرد. بسیاری از افراد ممکن است با مشکلاتی در این فرآیند روبرو شوند. با توجه به اینکه هرگونه خطا در فرآیند ثبت گوشی های مسافرتی ممکن است منجر به بلااستفاده شدن تلفن همراه شود، پیشنهاد میشود در صورت بروز هرگونه مشکل با پشتیبانی تماس حاصل نمایید.
مفقود شدن کد فعالسازی تلفن همراه
یکی از مشکلات دیگری که ممکن است برای خریداران گوشی های جدید رخ بدهد، گم شدن یا مخدوش شدن کد فعالسازی گوشی است. در این حالت امکان فعالسازی گوشی جدید وجود نخواهد داشت و پس از یکماه دیگر آنتن نخواهد داشت.
مسدود شدن کاربر یا سریال گوشی در سامانه همتا
یکی از مشکلات دیگر که ممکن است برای کاربران تلفن همراه رخ بدهد مسدودیت کاربر یا شناسه IMEI گوشی در سامانه همتا است. این اتفاق با اینکه نادر است ولی میتواند گوشی موبایل را بلا استفاده کند. زیرا با این اتفاق آنتن گوشی خواهد پرید.

پشتیبانی رسمی و شبانه روزی تلفنی سامانه همتا
در صورتی که با هر یک از مشکلات ذکر شده روبرو شده اید و یا مشکل دیگری در خصوص رجیستری گوشی و یا سامانه همتا برای شما رخ داده است جای نگرانی نیست. شما میتوانید در تمام ساعات شبانه روز با پشتیبانی تلفنی سامانه همتا در ارتباط بوده و مشکل خود را مطرح کنید. برای ارتباط با کارشناسان سامانه همتا میتوانید با شماره های 09307911929 یا 09108889970 تماس حاصل نمایید.
پشتیبانی آنلاین سامانه همتا و رجیستری تلفن همراه
اگر برقراری تماس تلفنی برای شما مقدور نیست و یا تمایل به اینکار ندارید میتوانید از پشتیبانی آنلاین سامانه همتا استفاده نمایید. به این منظور میتوانید از بخش چت و تماس آنلاین که در پایین همین صفحه نمایش داده میشود استفاده نموده و یا در کامنت های همین صفحه مشکل خود را مطرح نمایید.