پاسخگو رایانه
جستجو
Close this search box.

کلاهبرداری در دیوار و شیپور + نحوه پیگیری

چند سالی است که استفاده از سایت ها و اپلیکیشن های درج آگهی و نیازمندی آنلاین در کشور ما رواج پیدا کرده است. محبوب ترین پلتفرم های آگهی آنلاین ایران در حال حاضر دیوار و شیپور هستند. معمولا با ورود هر تکنولوژی و امکانات جدیدی، کلاهبرداران دست به کار شده تا روشی برای سواستفاده از آن پیدا کنند. در خصوص دیوار و شیپور نیز همین اتفاق افتاد و تنها کمی پس از شروع به کار آنها گزارشات کلاهبرداری در این پلتفرم ها شروع شد. در این مقاله به بررسی روش های کلاهبرداری در دیوار و شیپور و نحوه پیگیری آنها میپردازیم.

کلاهبرداری در دیوار و شیپور و نحوه پیگیری آن

فهرست مطالب

چند سالی است که استفاده از سایت ها و اپلیکیشن های درج آگهی و نیازمندی آنلاین در کشور ما رواج پیدا کرده است. محبوب ترین پلتفرم های آگهی آنلاین ایران در حال حاضر دیوار و شیپور هستند. معمولا با ورود هر تکنولوژی و امکانات جدیدی، کلاهبرداران دست به کار شده تا روشی برای سواستفاده از آن پیدا کنند. در خصوص دیوار و شیپور نیز همین اتفاق افتاد و تنها کمی پس از شروع به کار آنها گزارشات کلاهبرداری در این پلتفرم ها شروع شد. در این مقاله به بررسی روش های کلاهبرداری در دیوار و شیپور و نحوه پیگیری آنها میپردازیم.

کلاهبرداری اینترنتی در ایران

با گسترش کسب و کارها و خدمات اینترنتی در ایران و استفاده روز افزون عموم مردم از آنها ، کلاهبرداران نیز دست به کار شدند و به فکر سواستفاده از فضای مجازی افتاندند. این اتفاق به این دلیل بود که اولا مردم با بیشتر شگرد های کلاهبرداری سنتی آشنا شده بودند و فریب آنها سخت شده بود. دوم اینکه استفاده کنندگان از خدمات اینترنتی آشنایی زیادی با این فضا نداشتند و به راحتی فریب میخوردند.

روش های متداول کلاهبرداری در دیوار و شیپور

کلاهبرداری در سایت های آگهی و نیازمندی آنلاین به یک روش واحد صورت نمیگیرد و کلاهبرداران دائما در حال استفاده از روش های جدید برای فریب کاربران و کلاهبرداری از آنها هستند. در ادامه ما جدیدترین روش های کلاهبرداری در دیوار و شیپور را برای شما عزیزان بیان کرده ایم تا در صورت مواجهه با آنها فریب نخورید. اما ممکن است کلاهبرداران از روش های دیگری نیز استفاده کنند. بنابراین اولین نکته مهم در هنگام معاملات آنلاین ، دقت است.

روش های کلاهبرداری در دیوار و شیپور
روش های کلاهبرداری در دیوار و شیپور

1- فروش اجناس تقلبی به جای اصلی در دیوار و شیپور

بیشترین تعداد موارد کلاهبرداری در دیوار و شیپور مربوط میشود به فروش اجناس فیک و تقلبی به جای اجناس اصلی و اورجینال در این پلتفرم ها. کلاهبرداران معمولا روانشناسان خوبی هستند و از ویژگی های غریزی انسان برای فریب مردم استفاده میکنند. در موارد اینچنینی کلاهبردار جنسی را به عنوان جنس اصلی آگهی میکند و در توضیحات نیز قید میکند که اورجینال است. اما قیمتی که برای جنس مورد نظر وارد کرده است، پایین تر از نرخ استاندارد بازار است.

همین قیمت پایین تر است که باعث به دام افتادن برخی افراد میشود و آنها را بدون دقت ترغیب به خرید میکند. اما پس از پرداخت وجه و دریافت محصول متوجه تقلبی بودن آن میشوند، اما دیگر برای هر کاری دیر است. معمولا در این موارد خریدار هیچ اقدامی نمیکند و در صورتی که اقدامی هم انجام دهد به نتیجه ای نخواهد رسید.

بیشتر بدانید :راهنمای انتخاب بهترین روز و ساعت برای انتشار آگهی در دیوار

2- دریافت بیعانه و عدم پاسخگویی در دیوار و شیپور

مورد بعدی که کاربران زیادی را به دام انداخته است، پرداخت وجه به عنوان بیعانه برای آگهی و عدم پاسخگویی آگهی دهنده پس از آن است. در اینگونه موارد معمولا کلاهبرداران اقدام به انتشار آگهی های ترغیب کننده با قیمت های استثنائی میکنند. به عنوان مثال یک ماشین لباسشویی به روز را که قیمت آن در بازار حدود 20 میلیون تومان است با قیمت 12 میلیون تومان آگهی میکنند.

معمولا در اینگونه آگهی ها کلاهبردار عنوان میکند که به دلیل نیاز شدید مالی محصول را به این قیمت آگهی کرده است و همچنین ادعا میکند که محصول در حد نو و آکبند است. درج کنندگان این آگهی ها معمولا از چندین نفر مبالغی به عنوان بیعانه دریافت میکنند و سپس خط مورد استفاده در آگهی را خاموش میکنند و سپس با خطی دیگر آگهی جدید درج میکنند.

3- دریافت مبلغ محصول و عدم تحویل آن

این مورد به نسبت دو مورد قبلی به میزان کمتری رواج دارد. زیرا افراد کمتری اینگونه فریب میخورند. در این مورد هم کلاهبردار اقدام به درج آگهی با ویژگی های مشابه مورد قبلی میکند . علاوه بر این ادعا میکند که در شهرستان دیگری سکونت دارد و میتواند محصول را برای خریدار ارسال کند. کلاهبردار با استفاده از روش های خاصی اعتماد مشتری را جلب کرده و در نهایت مبلغ محصول را دریافت نموده و عنوان میکند که آن را ارسال کرده است. اما مورد آگهی هیچگاه به دست مشتری نخواهد رسید.

4- خرید کالا با فیش واریز جعلی در دیوار و شیپور

این مورد برعکس موارد قبلی است. یعنی خریدار در قالب آگهی دهنده حاضر نمیشود و مشتری است. در اینگونه موارد کلاهبرداران با رصد آگهی های مختلف به دنبال افراد ساده ای میگردند که به راحتی فریب بخورند. سپس با آگهی دهنده برای خرید محصول ارتباط برقرار میکنند و با استفاده از القای عجله به آگهی دهنده فیش واریز وجه جعلی برای وی ارسال میکنند و جنس مورد نظر را تحویل میگیرند. معمولا آگهی دهنده به سرعت متوجه فریبی که خورده است میشود اما دیر شده است.

5- زورگیری در قرار حضوری معامله دیوار و شیپور

نام این مورد را نمیتوان کلاهبرداری گذاشت بلکه جرمی خشونت بار است. همچنین طرف مجرم ممکن است فروشنده یا خریدار باشد. در این روش مجرم پس از هماهنگی قرار حضوری برای خرید یا فروش مورد آگهی شده، بر سر قرار با طرف مقابل رفته. نکته این است که این قرار معمولا یا در مکانی خلوت یا در ساعاتی خلوت انجام میشود. پس از مراجعه طرف مقابل ، مجرم با متوصل شدن به زور اقدام به سرقت وجه نقد و اموال ارزشمند شخص میکند. البته این مورد کمترین شکایات را در بین موارد ذکر شده دارد.

 روش های جدید کلاهبرداری در دیوار و شیپور

روش های معرفی شده ، موارد شناخته شده ای هستند که مدت ها است توسط کلاهبرداران اجرا میگردند و تنها نحوه و شگرد اجرای آنها بستگی به خلاقیت هر شخص دارد. اما موارد کلاهبرداری تنها محدود به روش های معرفی شده نیست و مجرمان دائما در حال ابداع روش های جدیدی برای رسیدن به مقاصد خود هستند. اگر شما نیز قربانی کلاهبرداری در دیوار و شیپور به روش دیگری شده اید، برای اطلاع رسانی به دیگران لطفا تجربه خود را در دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

پیشگیری از کلاهبرداری در دیوار و شیپور و کلاهبرداری اینترنتی
پیشگیری از کلاهبرداری در دیوار و شیپور و کلاهبرداری اینترنتی

پیشگیری از کلاهبرداری در شیپور و دیوار

ضرب المثل معروفی وجود دارد که میگوید “پیشگیری بهتر از درمان است”. اگر در تمام امور خود این ضرب المثل را به خاطر بیاوریم از بسیاری از مشکلات جدی جلوگیری خواهد شد. دقت و هوشیاری در معاملات، خواه معامله آنلاین باشد یا سنتی، از فریب خوردن یا مشکلات بعدی که ممکن است به وجود بیاید جلوگیری میکند. در ادامه به بیان نکاتی پرداخته ایم که با رعایت آنها، احتمال کلاهبرداری از شما در اپ هایی مانند دیوار و شیپور به نزدیک صفر میرسد.

برای مطالعه بیشتر: “هنگام ویروسی شدن کامپیوتر یا لپ تاپ باید چکار کنیم؟”

نکات مهم برای معامله امن در دیوار و شیپور

  • اگر به آگهی برخورد کردید که شرایط آن به طور غیرعادی عالی به نظر میرسد، نشانه ای از وجود زنگ خطر است.به عنوان مثال اگر قیمت آگهی بسیار پایین تر از آگهی های مشابه است این نشانه ای از احتمال کلاهبرداری است. در اینگونه موارد از پرداخت هرگونه وجه پیش از مشاهده حضوری مورد آگهی خودداری کنید.
  • به هیچ وجه قبل از مراجعه حضوری وجهی پرداخت نکنید. در صورتی که فروشنده از شما درخواست هرگونه وجهی به عنوان هایی مانند بیعانه، شیرینی یا … کرد، از پرداخت وجه خودداری کنید و این مورد را از طریق گزارش آگهی به اطلاع دیوار یا شیپور برسانید.
  • در صورتی که طرف معامله به هر دلیلی از قرار حضوری امتناع میکند، به معنای وجود مشکل است. رد این موارد از انجام معامله خودداری کنید.
  • اگر تصمیم به معامله خودرو یا موتورسیکلت از طریق دیوار یا شیپور دارید، هنگام مراجعه حتما یک کارشناس متخصص به همراه خود ببرید. همچنین تنها در صورت مشاهده مدارک کامل وسیله نقلیه مانند کارت وسیله نقلیه، بیمه نامه ، برگ سبز و… معامله را انجام دهید.
  • اگر تصمیم به خرید تلفن همراه یا دستگاه الکترونیکی دیگری از طریق دیوار یا شیپور دارید، به هیچ عنوان دستگاه های بدون کارتن را معامله نکنید. همچنین در خصوص تلفن همراه، حتما مالکیت دستگاه را از فروشنده طلب کنید.
  • در صورتی که قصد معامله طلا یا جواهرات از طریق دیوار یا شیپور را دارید، حتما فاکتور خرید را از فروشنده مطالبه کنید. طلاهای بدون فاکتور معمولا مسروقه هستند.
  • اگر قصد انجام معامله ای با مبلغ بالا را دارید، قرار ملاقات با طرف مقابل را در مکان شلوغی انجام دهید. در غیر اینصورت شخصی را همراه خود ببرید یا مکان و زمان قرار را با شخص دیگری در میان بگذارید.
  • در هنگام چت یا ارسال پیام در خصوص اگهی ها، اگر طرف مقابل لینک مشکوکی ارسال کرد از باز کردن آن خودداری کنید. زیرا لینک های مشکوک ممکن است دام های فیشینگ یا بد افزار باشند.

مراحل پیگیری کلاهبرداری در دیوار یا شیپور

در صورتی که قربانی کلاهبرداری از طریق آگهی های دیوار یا شیپور شدید، برای پیگیری و بازپسگیری حق خود، طبق راهنمایی هایی که در ادامه برای شما بیان کرده ایم عمل کنید. بهترین کار این است که زمان را از دست ندهید و هر چه سریعتر اقدامات مقتضی را انجام دهید.

پیگیری و شکایت کلاهبرداری در دیوار و شیپور
پیگیری و شکایت کلاهبرداری در دیوار و شیپور

قدم 1 – گزارش مورد کلاهبرداری در دیوار یا شیپور

اولین اقدام ، در زمانی که متوجه کلاهبرداری شدید، گزارش مورد به منتشرکننده آگهی است. حتی اگر کلاهبردار آگهی خود را حذف کرده است، همچنان باید مورد را گزارش کنید. زیرا با گزارش کلاهبرداری اکانت شخص مجرم مسدود گردیده و دیگر توانایی انتشار آگهی دیگری ندارد. در هنگام ارسال گزارش مورد را به طور کامل توضیح دهید و در صورتی که مدرکی دارید، مانند رسید یا تصویر چت و … ، تمامی موارد را به همراه گزارش ارسال نمایید. با انجام اینکار ، در صورت نیاز میتوانید مدارک مورد نیاز مانند لیست چت ها و .. کاربر کلاهبردار را از دیوار دریافت کنید. همچنین از قربانی شدن افراد دیگر جلوگیری کرده اید.

قدم 2 – تشکیل پرونده و شکایت رسمی در دفاتر خدمات قضائی

قدم اصلی در پیگیری کلاهبرداری، اقدام قانونی با مراجعه به دفاتر خدمات قضائی و تسلیم دادخواست است. پس توجه داشته باشید، ارسال گزارش در دیوار یا شیپور به تنهایی کاربردی ندارد. برای ثبت شکایت قانونی و پیگیری مسئله توسط مراجع قضائی نیاز است طبق راهنمایی قدم به قدمی که در زیر درج شده است اقدام فرمایید.

  1. پیش از هرگونه اقدام قضائی، مانند ارسال شکوائیه یا دیگر اقدامات نیاز به ثبت نام در سامانه ثنا دارید. در حال حاضر ثبت نام در سامانه ثنا به صورت تمام الکترونیکی قابل انجام است و نیازی به مراجعه حضوری ندارد. برای انجام این کار باید به سامانه ثبت نام ثنا به آدرس (https://sana.adliran.ir) مراجعه کنید. در صورتی که پیش از این اینکار را انجام داده اید نیاز به ثبت نام مجدد ندارید.
  2. در مرحله بعدی، برای مراجعه به دفاتر خدمات قضائی نیاز به تهیه نوبت دارید. برای تهیه نوبت باید به سامانه نوبت دهی خدمات قضائی مراجعه کنید. با مراجعه به این سامانه شما میتوانید لیست دفاتر خدمات قضائی را مشاهده نموده و نزدیک ترین دفتر به خودتان را پیدا کرده و نوبت دریافت کنید.
  3. پس از دریافت نوبت باید در زمان مشخص شده به دفتر خدمات قضائی مراجعه نمایید. به همراه مراجعه نیاز است تمام فایل های مربوط به موضوع به همراه یک نسخه چاپی از آنها را به همراه خود داشته باشید. همچنین همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی الزامی میباشد.
  4. پس از تشکیل پرونده کلیه مراحل پیگیری و اقدامات مورد نیاز از طریق سامانه ابلاغ ثنا ، به اطلاع شما خواهد رسید.
  5. بهتر است در تمام مراحل پیگیری قضائی از یک وکیل رسمی دادگستری مشاوره بگیرید تا به مشکلی برنخورید.

نیاز به راهنمایی در خصوص پیگیری کلاهبرداری در دیوار و شیپور دارید؟

در صورتی که نیاز به دریافت راهنمایی یا مشاوره در خصوص هر یک از مراحل پیگیری کلاهبرداری در دیوار و شیپور را دارید، کارشناسان ما در مرکز پاسخگو رایانه به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به شما هستند . برای این منظور میتوانید با شماره 09108889970 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *